Thursday 28 January 2021

TETAPKAN MATLAMAT ANDA

Bermulanya saat saya menerima surat yang menyatakan saya diterima oleh pihak SBP.. saat itu, wajah ibu sudah semestinya gembira dan saya juga turut senyum... walaupun, jauh di sudut hati ini sebenarnya mahukan tawaran MRSM diterima.. ketika itu, saya tolak hasrat saya itu demi mengelakkan hati si ibu tadi terguris.. saya cuba untuk menerima takdir mahupun sukar. Sehinggalah tiba hari pendaftaran, saya melapangkan dada dan berniat di hati, "Ya Allah, bukakanlah hatiku ini untuk pelajaran dan menerima takdirmu". Jauh di sudut hati ini memang masih tidak terima tapi Allah memang menyayangi hambanya.. Alhamdulillah.. Dia hadirkan kawan-kawan dan akak-akak yang baik.. jujur.. homesick tidak mucul dalam jiwa ini.. mungkin saya sudah terbiasa berjauhan ketika sekolah rendah kerana banyak menyertai kem yang memakan masa hampir seminggu ke dua minggu.. 

Hari demi hari diteruskan.. Alhamdulillah.. tidak disangka-sangka sudah 3 tahun di sekolah berasrama.. tibalah masa thn itu itk menduduki PT3.. pada tahun ini saya rasa tahun yg byk menyedarkan diri saya.. detik itu bermula apabila.. ketika saya mendapat keputusan trial pt3.. keputusan saya sgt jatuh.. tambahan pula.. saya mengambil peperiksaan bahasa tambahan.. iaitu perancis DELF A2.. keputusan trial juga jatuh.. hari itu saya rasa sangat 'down'.. ya.. keputusan itu keluar pada hari yang sama.. keesokan harinya.. nak dijadikan cerita.. pengetua panggil utk top 30 calon pt3 straight A.. dan nama saya x dipanggil.. kwn2 saya hampir satu kelas dipanggil.. saya rase waktu tu.. Ya Allah boleh ke aku ni Ya Allah.. tambah lagi dengan akak2 dan kawan2 lain tny.. "Syah, name kau takde ke.. biar betul" saya mampu senyum sahja.. tak mampu nk berkata lagi.. Alhamdulillah saya bersyukur.. saya rapat dengan warden.. saya cerita masalah saya kat dia.. warsen saya tu ustazah.. dia pun kata.. "Syah, Allah takkan duga hambanya lebih drpd kemampuan hamba itu.. maksudnya Syah boleh.. Syah pegi amik wuduk.. gi solat.. cerita kat Allah" time tu saye dh balik dorm.. saye tgk kwan2 saye semua dh tido.. saye pon amik peluang utk dirikan solt sunat taubat dan buat kiam malam tu.. tanpa disangaka.. tidak pernah saya rase setenang itu pada malam tu.. saya mengangkat takbir dan sepanjang solat air mata tidak berhenti mengalir.. sehinggalah saat berdoa.. saya luahkan segala yang terbuku di hati ini.. seolah olah mengadu segalanya kepada Allah.. 

Sejak itu saya tanamkan azam utk berjaya dan berusaha lebih.. 

Alhamdulillah.. tanpa diduga.. keputusan PT3 melakar senyuman dan tangisan kegembiraan pada mak.. 

Tips yang saya buat dari UPSR sehingga PT3 dan sehingga kini.. saya akan menulis target yg ingin saya dapat sewaktu saya mengambil keputusan nnt.. iatu tulis besar2 di A4 dan tampal di tempat yg saya selalu lihat.. saya selalu tampal di dinding hadapan katil.. kerana saya akan bangun dan sebelum tido menjadikan ia satu motivasi buat saya..

perkongsian drp: sarah.

No comments:

Post a Comment